《入雄心菩薩行論》第九品 智慧品(四)


བྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའི་སྤྱོད་པ་ལ་འཇུག་པ།
《入雄心菩薩行論》
第九品 智慧品
ཤེས་བྱ་ལས་སྔར་ཤེས་ཡོད་ན།། དེ་ནི་ཅི་ལ་དམིགས་ནས་སྐྱེ།།
所境前如俱心識 此乃緣何觀照生
ཤེས་དང་ཤེས་བྱ་ལྷན་ཅིག་ན།། དེ་ནི་ཅི་ལ་དམིགས་ནས་སྐྱེ།།
心識外境若同時 彼識觀何而產生
འོན་ཏེ་ཤེས་བྱའི་ཕྱིས་ཡོད་ན།། དེ་ཚེ་ཤེས་པ་གང་ལས་སྐྱེ།།
倘或識於境後有 彼時心識緣何生
དེ་ལྟར་ཆོས་རྣམས་ཐམས་ཅད་ཀྱི།། སྐྱེ་བ་རྟོགས་པར་འགྱུར་མ་ཡིན།།
如是一切之諸法 產生了悟實不能
གལ་ཏེ་དེ་ལྟར་ཀུན་རྫོབ་མེད།། དེ་ལ་བདེན་གཉིས་ག་ལ་ཡོད།།
假使無有世俗諦 如斯二諦云何有
དེ་ཡང་ཀུན་རྫོབ་གཞན་གྱིས་ན།། སེམས་ཅན་མྱ་ངན་ག་ལ་འདའ།།
如是世俗因他以 有情豈能入涅槃
འདི་ནི་གཞན་སེམས་རྣམ་རྟོག་སྟེ།། དེ་ནི་རང་གི་ཀུན་རྫོབ་མིན།།
此由諸眾生心念 彼非自現之世俗
ཕྱིས་དེ་ངེས་ན་དེ་ཡོད་དེ།། མིན་ན་ཀུན་རྫོབ་མེད་པ་ཉིད།།
於後倘或俱真實 若非世俗則無有
རྟོག་དང་བརྟག་པར་བྱ་བ་དག།། གཉིས་པོ་ཕན་ཚུན་བརྟེན་པ་ཡིན།།
能別究察所別等 二者實乃相依存
ཇི་ལྟར་གྲགས་པ་ལ་བརྟེན་ནས།། རྣམ་པར་དཔྱད་པ་ཐམས་ཅད་བརྗོད།།
如是稱號依恃已 一切究察皆成立
གང་ཚེ་རྣམ་པར་དཔྱད་པ་ཡི།། རྣམ་དཔྱོད་ཀྱིས་ནི་དཔྱོད་བྱེད་ན།།
彼時推究此者也 如以睿智研析已
དེ་ཚེ་རྣམ་དཔྱོད་དེ་ཡང་ནི།། རྣམ་དཔྱོད་ཕྱིར་ན་ཐུག་པ་མེད།།
假使睿察復而觀 如斯則成無窮盡
དཔྱད་བྱ་རྣམ་པར་དཔྱད་བྱས་ན།། རྣམ་དཔྱོད་ལ་ནི་རྟེན་ཡོད་མིན།།
詳盡究察觀竟已 他究即此無依境
རྟེན་མེད་ཕྱིར་ན་མི་སྐྱེ་སྟེ།། དེ་ཡང་མྱ་ངན་འདས་པར་བརྗོད།།
依恃無有故不生 此乃涅槃如是宣
གང་གི་ལྟར་ན་འདི་གཉིས་བདེན།། དེ་ཉིད་ཤིན་ཏུ་དཀའ་བར་གནས།།
何派此二乃維真 彼等理極難成立
གལ་དེ་ཤེས་དབང་ལས་དོན་གྲུབ།། ཤེས་ཡོད་ཉིད་ལ་རྟེན་ཅི་ཡོད་།།
如若由識成立境 識等實成依何有
འོན་ཏེ་ཤེས་བྱ་ལས་ཤེས་གྲུབ།། ཤེས་བྱ་ཡོད་ལ་རྟེན་ཅི་ཡོད།།
倘或所境成立識 所境為知依何有
དེ་སྟེ་ཕན་ཚུན་དབང་གིས་ཡོད།། གཉི་ག་ཡང་ནི་མེད་པར་འགྱུར།།
此乃二者互依有 二者悉應非真實
གལ་ཏེ་བུ་མེད་ཕ་མིན་ན།། བུ་ཉིད་གང་ལས་བྱུང་བ་ཡིན།།
假使無子即無父 如是此子從何生
བུ་མེད་པར་ནི་ཕ་མེད་པ།། དེ་བཞིན་དེ་གཉིས་མེད་པ་ཉིད།།
無子亦是無父也 如斯二者咸無有
མྱུ་གུ་ས་བོན་ལས་སྐྱེ་ཞིང་།། ས་བོན་དེ་ཉིད་ཀྱིས་རྟོགས་བཞིན།།
猶如苗芽從種生 由此芽因知種子
ཤེས་བྱ་ལས་སྐྱེས་ཤེས་པ་ཡིས། དེ་ཡོད་པ་ནི་ཅིས་མི་རྟོགས།
若依對境所生識 此者存否何不知
མྱུ་གུ་ལས་གཞན་ཤེས་པ་ཡིས། ས་བོན་ཡོད་ཅེས་རྟོགས་འགྱུར་ན།
苗芽自身異識以 因之種子知曉已
གང་ཕྱིར་ཤེས་བྱ་དེ་རྟོགས་པ། ཤེས་པ་ཡོད་ཉིད་གང་ལས་རྟོགས།
云何所境此等知 心識存在從何知
རེ་ཞིག་འཇིག་རྟེན་མངོན་སུམ་གྱིས།། རྒྱུ་རྣམས་ཐམས་ཅད་མཐོང་བ་ཡིན།།
首先滅依現量見 諸種之果能生見
པདྨའི་སྡོང་བུ་སོགས་དབྱེ་ནི།། རྒྱུ་ཡི་དབྱེ་བས་བསྐྱེད་པ་ཡིས།།
如蓮根等分類謂 因所分別而產生
རྒྱུ་དབྱེ་གང་གིས་བྱས་ཞེ་ན།། སྔར་གྱི་རྒྱུ་དབྱེ་ཉིད་ལས་སོ།།
因類孰知如是說 昔因分類體性知
ཅི་ཕྱིར་རྒྱུ་ཡིས་འབྲས་སྐྱེད་ནུས།། སྔར་གྱི་རྒྱུ་ཡི་མཐུ་ཉིད་ལས།།
云何因卻能生果 往昔此因力引致
དབང་ཕྱུག་འགྲོ་བའི་རྒྱུ་ཡིན་ན།། རེ་ཞིག་དབང་ཕྱུག་གང་ཡིན་སྨྲོས།།
自在神為趨赴因 首先自在為孰宣
འབྱུང་རྣམས་ཞེ་ན་དེ་ལྟ་མོད།། མིང་ཙམ་ལ་ཡང་ཅི་ཞིག་ངལ།།
倘或許界如是說 於名無須徒勞苦
འོན་ཀྱང་ས་སོགས་དུ་མ་དང་།། མི་རྟག་གཡོ་མེད་ལྷ་མིན་ཞིང་།།
然而地等眾多物 無常不動非為神
འགོམ་བྱ་ཉིད་དང་མི་གཙང་བས།། དེ་ནི་དབང་ཕྱུག་ཉིད་མ་ཡིན།།
遭足踐踏乃不淨 故此必非自在體
དབང་ཕྱུག་མཁའ་མིན་གཡོ་མེད་ཕྱིར།། བདག་མིན་སྔར་ནི་བཀག་ཟིན་ཕྱིར།།
自在非空因無動 非我如前已駁滅
བསམ་མིན་པ་ཡི་བྱེད་པོ་ཡང་།། བསམ་མིན་བརྗོད་པས་ཅི་ཞིག་བྱ།།
非思議之創造者 非料言彼有何用
དེས་བསྐྱེད་འདོད་པའང་གང་ཞིག་ཡིན།། བདག་ནི་དེ་དང་ས་སོགས་དང་།།
彼生此等乃為何 我與地等諸大種
དབང་ཕྱུག་ངོ་བོའང་རྟག་མིན་ནམ།། ཤེསཔ་ཤེས་བྱ་ལས་སྐྱེ་དང་།།
自在本質豈常有 心識乃緣所境生
ཐོག་མེད་བདེ་སྡུག་ལས་ལས་ཡིན།། དེ་ཡིས་གང་ཞིག་བསྐྱེད་པར་སྨྲོས།།
無始樂苦為因緣 彼造何者生且說
རྒྱུ་ལ་ཐོག་མ་ཡོད་མིན་ན།། འབྲས་བུའི་ཐོག་མ་ག་ལ་ཡོད།།
若因始源即無有 結果云何有初始
རྟག་ཏུ་ཅི་ཕྱིར་བྱེད་མིན་ཏེ།། དེ་ནི་གཞན་ལ་ལྟོས་པ་མིན།།
恆時何以不造作 彼乃不依他緣故
དེས་བྱས་མིན་གཞན་ཡོད་མིན་ན།། དེས་འདི་གང་ལ་ལྟོས་པར་འགྱུར།།
其所造作餘外無 彼乃無須依恃孰
གལ་ཏེ་ལྟོས་ན་ཚོགས་པ་ཉིད།། རྒྱུ་ཡིན་འགྱུར་གྱི་དབང་ཕྱུག་མིན།།
倘或依恃成諸種 如是因生非自在
ཚོགས་ན་མི་སྐྱེ་དབང་མེད་ཅིང་།། དེ་མེད་པར་ནི་སྐྱེ་དབང་མེད།།
緣聚不生無有權 此無自在無生力
གལ་ཏེ་དབང་ཕྱུག་མི་འདོད་བཞིན།། བྱེད་ན་གཞན་གྱི་དབང་དུ་ཐལ།།
假使非自在所欲 彼造則成依他權
འདོད་ནའང་འདོད་ལ་རག་ལས་འགྱུར།། བྱེད་ནའང་དབང་ཕྱུག་ག་ལ་ཡིན།།
若欲乃隨欲生成 創者云何為自在
གང་དག་རྡུལ་ཕྲན་རྟག་སྨྲ་བ།། དེ་དག་ཀྱང་ནི་སྔར་བཟློག་ཟིན།།
塵許常見因言者 如是於前已遮破
གཙོ་བོ་རྟག་པ་འགྲོ་བ་ཡི།། རྒྱུ་ཡིན་པར་ནི་གྲངས་ཅན་འདོད།།
主尊常見有情之 此因數論所承許
སྙིང་སྟོབས་རྡུལ་དང་མུན་པ་ཞིས།། བྱ་བའི་ཡོན་ཏན་མཉམ་གནས་ནི།།
雄樂塵苦與闇痴 三德性質平等住
གཙོ་བོ་ཞེས་བྱར་རབ་བརྗོད་དེ།། མི་མཉམ་འགྲོ་བཡིན་པར་བརྗོད།།
是則稱號為自性 不平等時名有情
གཅིག་ལ་རང་བཞིན་གསུམ་ཉིད་ནི།། རིགས་མིན་དེས་ན་དེ་ཡོད་མིན།།
一者俱有三性謂 非理是故此無有
དེ་བཞིན་ཡོན་ཏན་ཡོད་མིན་ཏེ།། དེ་ཡང་སོ་སོར་རྣམ་གསུམ་ཕྱིར།།
等同三德亦無有 此復各有三相故
ཡོན་ཏན་མེད་ན་སྒྲ་སོགས་ཀྱང་།། ཡོད་ཉིད་ཤིན་ཏུ་རྒྱང་རིང་འགྱུར།།
若無三德聞聲等 俱有亦是遼遠矣
སེམས་མེད་གོས་ལ་སོགས་པ་ལ།། བདེ་སོགས་ཡོད་པ་སྲིད་པའང་མིན།།
無有心之衣裳等 快樂等受非能也
དངོས་རྣམས་དེ་རྒྱུའི་རང་བཞིན་ན།། དངོས་པོ་རྣམ་དཔྱད་མ་ཟིན་ནམ།།
一切諸法本質因 物究豈非已破訖
ཁྱོད་ཀྱི་རྒྱུ་ཡང་བདེ་སོགས་ཉིད།། དེ་ལས་སྣམ་སོགས་འབྱུང་བའང་མེད།།
汝許之因為樂等 此中羊毛氈未現
སྣམ་སོགས་ལས་ནི་བདེ་སོགས་ཡིན།། དེ་མེད་ཕྱིར་ན་བདེ་སོགས་མེད།།
布等乃謂樂等是 此無故而樂等無
བདེ་སོགས་རྟག་པ་ཉིད་དུ་ཡང་།། ནམ་ཡང་དམིགས་པ་ཡོད་མ་ཡིན།།
是以樂等常性見 始終毋能觀得也
བདེ་སོགས་གསལ་བ་ཡོད་ཉིད་ན།། མྱོང་བ་ཅི་ཕྱིར་འཛིན་མ་ཡིན།།
樂等明顯如若俱 何以感受無持握
དེ་ཉིད་ཕྲ་མོར་གྱུར་ན་དེ།། རགས་དང་ཕྲ་བའང་ཇི་ལྟར་ཡིན།།
倘或此等轉細微 粗相細相云何是
རགས་པ་དོར་ནས་ཕྲ་གྱུར་པས།། ཕྲ་རགས་དེ་དག་མི་རྟག་ཉིད།།
粗相遠離細轉成 粗細此等乃無常
དེ་བཞིན་དངོས་པོ་ཐམས་ཅད་ནི།། མི་རྟག་ཉིད་དུ་ཅིས་མི་འདོད།།
等同色物悉全法 無常樣貌何不許
རགས་པ་བདེ་ལས་གཞན་མིན་ན།། བདེ་བ་གསལ་བ་མི་རྟག་ཉིད།།
粗相樂性既非異 樂性分明為無常
གལ་ཏེ་མེད་པ་འགའ་ཡང་ནི།། སྐྱེ་མིན་མེད་ཕྱིར་ཞེས་འདོད་ན།།
若昔無有何者也 無生因無如是思
གསལ་བ་མེད་པ་སྐྱེ་བར་ནི།། ཁྱོད་མི་འདོད་ཀྱང་གནས་པ་ཉིད།།
明顯無有復生謂 然汝不許亦仍存
持明仁增塔欽 https://chihming8.blogspot.com/

留言

這個網誌中的熱門文章

ཐར་འདོད་རྣམས་ཀྱི་དེད་དཔོན་ཆོས་ཀྱི་བཤེས།། 持明 仁增塔欽 2021.09.05

入菩薩行論 20220311 持明 仁增塔欽 藏傳